معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هواپیمای ایران ۱۴۰ که ۱۹ مردادماه سال جاری دچار سانحه شد، دو ثانیه قبل از پرواز موتور سمت راست خود را از دست داده بود، گفت: در یک ثانیه قبل از جدا شدن از باند نیروی جلوبرنده موتور به صفر میرسد.
به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"،علیرضا جهانگیریان امروز در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: افزایش دما در روز بروز حادثه که 38 درجه بود و نیز ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح آبهای آزاد از دیگر عوامل بروز این حادثه بود.
جهانگیریان ادامه داد: متأسفانه خلبان و کمک خلبان در لحظه از دست دادن موتور متوجه این موضوع نمیشوند و بعد از چند لحظه که هواپیما از باند جدا شده بود از این مسئله مطلع میشوند.
وی بیان کرد: با از دست رفتن موتور سمت راست، قدرت موتور سمت چپ 10 درصد افزایش مییابد اما هواپیما به سمت موتور از کار افتاده (سمت راست) میپیچد؛ خلبان سعی میکند هواپیما را مستقیم نگه دارد اما این موضوع امکانپذیر نمیشود.
رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: این عدم کنترل هواپیما در مسیر مستقیم و عدم افزایش سرعت هواپیما موجب شد هواپیما یک و نیم دقیقه در ارتفاع پایین ادامه حرکت دهد و دائم به سمت راست بپیچد.
جهانگیریان گفت: نیروی بالابر هواپیما کاهش یافته بود اما خلبان سه بار سعی کرد ارتفاع را کاهش دهد که بالاخره به بروز حادثه انجامید.
وی ادامه داد: موضوع موتور را با شرکت طراح و شرکت سازنده در میان گذاشتیم و آنها نیز باید در این باره پاسخگو باشند؛ بعد از وقوع حادثه اغلب مسافران زنده بودند اما به دلیل آنکه در باک هواپیما بنزین زیادی بود اغلب به علت آتشسوزی جان باختند.
رئیس سازمان هواپیمایی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در هفتههای اخیر هشت فروند وسیله پرنده از جمله یک فروند ایرباس 340 وارد ناوگان هوایی کشور شده است، اظهار داشت: در حال حاضر چهار فروند هواپیمایی ایرباس 340 در کشور موجود است.
وی با بیان اینکه مجموع ناوگان فعال حمل و نقل تجاری مسافری کشور در حال حاضر 134 فروند است، اضافه کرد: امیدواریم تا پایان امسال وسایل پرنده جدید دیگری به ناوگان هوایی کشور ملحق شود.
معاون وزیر راه در ادامه نشست خبری خود اظهارداشت: موضوع خرید توپولفهای 204 از 10 سال پیش مطرح بود و در مدت زمان کوتاهی نیز این هواپیما توسط ماهان ایر استفاده شد.
وی ادامه داد: ورود هواپیما به ایران مراحلی دارد که در ابتدا باید شرکت متقاضی وجود داشته باشد اما هنوز درخواستی از سوی ایرلاینها نداشتهایم.
وی بیان کرد: در مرحله بعد سازمان هواپیمایی بررسی میکند که این هواپیما مشخصات پرواز در شرایط آب و هوایی ایران را دارد یا خیر.
* توقف آزادسازی نرخ بلیط هواپیما
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق قانون برنامه پنجم در راستای متنوعسازی نرخ بلیط هواپیما اقدام شد.
جهانگیریان گفت: در حال حاضر شرایط برای آزادسازی کامل نرخها فراهم نیست زیرا عرضه صندلی هواپیما به تعدادی نیست که بتوان قیمتها را کاملاً آزاد کرد. بر همین راستا به دنبال افزایش عرضه هستیم.
* پیگیری برای جلوگیری از فروش بلیط با قیمتهای غیرقانونی
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر نظارت بر عملکرد فروش بلیط هواپیما گفت: شرکتها موظف به درج قیمت روی سایت اطلاعرسانی خود هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی بیان کرد: در متنوعسازی نرخها که تا سقف 30 درصد بیشتر از نرخهای سال 91 بود، لیستهایی از قیمتها توسط شرکتها اعلام شد و ما تائید کردیم.
جهانگیریان افزود: دفاتر مجاز مسافرتی که مجوز از سازمان هواپیمایی دارند دسترسی به فروش بلیط دارند اما برخی دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز از سازمان هواپیمایی نیستند نیز اقدام به فروش بلیط میکنند و حتی فروش بلیط در برخی از سایتها نیز انجام میشود.
معاون وزیر راه بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا از طریق مراجع ذیصلاح، ایتهایی که اقدام به فروش بلیط میکنند ساماندهی شده و یا اینکه بسته شوند.
وی یادآور شد: همچنین متخلفان نظیر برخی سایتهای فروش بلیط و نیز دفاتر خدمات مسافرتی بدون مجوز به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شدهاند.
* ورود قطعات هواپیما به کشور
وی یادآور شد: قیمتهایی که شرکتهای سازنده قطعات هواپیما اعلام کردهاند در برخی از موارد پایینتر از نرخ بازار آزاد نبوده است و این در مورد بسیاری از کالاها نیز مصداق دارد زیرا کارخانه تعهداتی نسبت به قطعه دارد و هزینه را بابت این تعهدات افزایش میدهد.